söndag 24 april 2011

Old look, new look

Jag har sytt en klänning. Och vilken klänning sen. Jag är mycket nöjd och lite förvånad.
Det började för länge, länge sedan med att jag köpte fina små tygbitar på min favorit secondhand i Borås (Borås biståndscenter). Några av tygbitarna visade sig vara en fodralklänning i delar.
För några veckor sedan gjorde jag ett mönster som skulle passa mig efter grundmallar och instruktioner i mönsterkonstruktionsboken av Öberg och Ersman. Efter en del intagningar satt den bra upptill men att få det bra från midjan och ner var omöjligt. Sur blev jag.



Ofta kör jag på och vill gärna avsluta även om jag inte blir så nöjd. För att bara få lägga det till handlingarna liksom. En sak jag lärt är att det kan vara bra att låta projekt ligga och mogna i ställer för att forcera dem färdiga. En dag när jag satt i soffan och ögonen vilade på högen med klänning fick jag den fina idén att göra en annan kjol. Med annat tyg från BBC och det som redan var i klänningen gjorde jag en så vid kjol jag kunde av kilar. Ta da!!


Bara för att visa infodringarna i mönstrat tyg.

2 kommentarer:

  1. fan vid fint! piffigt rent av.

    SvaraRadera
  2. Det blev väldigt fint med det mönstrade som bryter av lite =)

    SvaraRadera